Kisiel Kisiel
788
BLOG

O Żydach słów kilka

Kisiel Kisiel Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 36

Blogerka cirk postawiła tezę, że współcześni nam Żydzi nie są etnicznie semitami, bowiem jako Aszkenazyjczycy pochodzą - zdaniem blogerki - od Chazarów, czyli ludności pochodzenia tureckiego, która przyjęła w VIII wieku judaizm. Podobnie kontrowersyjne tezy można przeczytać na blogu cirk na temat żydowskiej diaspory, czy języków ksiąg biblijnych.

Może więc kilka słów dla uporządkowania tych spraw:

1. Kaganat chazarski przyjął judaizm w VIII wieku, ale ludność zamieszkująca to terytorium nie była jednego wyznania; byli wśród nich muzułmanie, chrześcijanie i wyznawcy animizmu.

2. W Niemczech Żydzi pojawili się najpierw na podstawie zezwolenia cesarza Konstantyna wydanego w 321 r. (IV wiek) w Kolonii. Tak więc teza cirk, jakoby Żydzi Aszkenazyjscy (niemieccy) brali początek w Chazarach wydaje się wątpliwa. Myślę, że dużo racji ma w tej sprawie pan Wojtas, komentujący na blogu cirk.

3. Żydzi hiszpańscy (sefardyjscy) świetnie się mieli za panowania Maurów na Półwyspie Iberyjskim. Po upadku islamu doznali licznych prześladowań (XV w. - królowa Izabela nakazała ich wygnać).

4. W okresie średniowiecza Żydzi rozprzestrzenili się po całej Europie. Na ziemie polskie przybyli przede wszystkim z Niemiec (Żydzi aszkenazyjscy).

5. O diasporze żydowskiej można mówić zarówno w okresie przedchrześcijańskim, jak i po Chrystusie. Są Żydzi w Babilonii i w ogóle na całym Półwyspie Arabskim od czasów starożytnych, w Egipcie, w całej Europie, w Indiach, a nawet w Chinach.

6. Języki ksiąg biblijnych - Stary Testament - język hebrajski, Nowy Testament - język grecki  i aramejski.

7. Nauka Talmudu (talmud - nauka, studium) kształtowała się w okresie sześciuset lat między pierwszym zburzeniem Świątyni (586 r. p.n.e. przez Nabuchodonozora), a drugim za Tytusa (70 r. n.e.). Redakcja Talmudu Jerozolimskiego - koniec IV w. n.e., Talmudu Babilońskiego - koniec V w. n.e.

8. Kogo dziś w Izraelu uznaje się za Żyda?

"Wrogo nastawiony do religii Żyd ateista, mający matkę Żydówkę, jest mimo wszystko z punktu widzenia halachy Żydem i za takiego jest uznawany przez społeczność żydowską. Jedyny rzeczywisty problem określenia tożsamości powstaje w przypadku syna Żydówki, który stał się wyznawcą innej religii.Mamy tu do czynienia ze zderzeniem kategorii pochodzenia biologicznego oraz przynależności wyznaniowej i tradycyjne stanowisko żydowskie pod pewnymi względami uznaje taką osobę za Żyda, a pod innymi nie. Przypadek tego rodzaju wpłynął na wokandę izraelskiego Sądu Najwyższego w 1962 r. , kiedy ochrzczony Żyd, Daniel Rufeisen, domagał się uznania go pełnoprawnym Żydem. Rufeisen żądał zastosowania względem siebie Prawa Powrotu, które przyznaje osiedlającym sie w Izraelu Żydom natychmiastowe uzyskanie obywatelstwa bez konieczności zwykłego w takich przypadkach okresu oczekiwania. Sąd większościa głosów oddalił żądanie Rufeisena, chociaż uczynił to zasadniczo nie powołując się na halachę. Stwierdził on w uzasadnieniu, że nazwanie Żydem praktykującego wyznawcy innej religii, a w tym konkretnym przypadku katolickiego zakonnika, byłoby sprzeczne z żydowską świadomością narodową i przyjętym zwyczajem." ( Alan Unterman "Żydzi. WIara i życie", s. 24 )

I jeszcze z tego samego źródła: "Z formalnego punktu widzenia halachy nie-Żyd może zostać Żydem poddając się obrzędowi konwersji." ( s. 24 )

http://circumstance.salon24.pl/135155,to-co-z-tymi-zydami-w-koncu

http://biblijna.strona.pl/

Kisiel
O mnie Kisiel

linki do książki FYMa Czerwona strona księżyca: fymreport.polis2008.pl 65,2 MB 88 MB ebook 147 MB Zwolennikom Platformy i Komorowskiego Jestem poetą. To znaczy nazywam rzeczy imieniem: na świat mówię - świat, na kraj - Ojczyzna, czasem mówię chmurnie na durniów - durnie.   Tadeusz Borowski Kiedy jednak długi szereg nadużyć i uzurpacji, zmierzających stale w tym samym kierunku, zdradza zamiar wprowadzenia władzy absolutnej i despotycznej, to słusznym i ludzkim prawem, i obowiązkiem jest odrzucenie takiego rządu oraz stworzenie nowej straży dla własnego przyszłego bezpieczeństwa. Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych Być może kiedyś będę zmuszony pragnąć klęski mego państwa, a to w przypadku, gdy przestanie całkowicie zasługiwać na dalsze trwanie, gdy nie może już być żadną miarą uznane za państwo sprawiedliwości i prawa - krótko mówiąc, gdy zaprzeczy swej naturze państwa. Ale taka decyzja jest decyzją przerażającą; nosi ona nazwę "obowiązku zdrady." Paul Ricoeur "Państwo i przemoc" kontakt: okolice@o2.pl   Discover the playlist Asa with Asa NAJWIĘKSZY TEATR ŚWIATA Siedzę na twardym krześle W największym świata teatrze Patrzę i oczom nie wierzę Nie wierzę, ale patrzę Przede mną mroczna scena Nade mną wielka kurtyna A przedstawienie zaraz się zacznie Codziennie się zaczyna Tragiczni komedianci Od tylu lat ci sami Niepowtarzalne stworzą kreacje Zamieniając się znowu rolami Ten, który dziś gra króla Do wczoraj nosił halabardę A jutro będzie tylko błaznem Prawa tej sceny są twarde Premiera za premierą Pomysłów nie zabraknie Publiczność zna ich wszystkie sztuczki A jednak cudów łaknie Po każdej plajcie antrakt A po nim znów premiera I jeszcze większa plajta A teatr nie umiera Siedzę na twardym krześle w największym świata teatrze Patrzę i oczom nie wierzę Nie wierzę, ale patrzę A obok mnie w milczącym tłumie w cieniu tej wielkiej sceny Artyści cisi i prawdziwi Artyści niespełnieni Nie zagram w tym teatrze Nie przyjmę żadnej roli. A serce, a co z sercem A niech tam sobie boli I każdy nowy sezon Niech będzie jak pokuta Stąd przecież wyjść nie można Więc siedzę jak przykuta Do tego właśnie miejsca W największym świata teatrze. Patrzę i oczom nie wierzę Nie wierzę, ale patrzę Pode mną smutna ziemia Nade mną nieba kurtyna Więc czekam aż Reżyser Niebieski Ogłosi wielki finał. Nie wierzę, ale patrzę

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura